Reflect on the subject |
All research should be preceded by careful preparation to optimize your time and your search results. Before using the various research tools, take a few moments to reflect on your subject or research question.
Ask yourself questions |
Ask yourself questions about the aspects to be studied, the groups of people involved, the importance of the geographical context or the period to be considered.
Answer the following questions clearly and in your own words :
Formulate |
Following this exercise, state your information needs in the form of a title or short sentence.
Synthesize into a concept map |
Before you begin using databases, create a concept map.
Example |
What is the impact of climate change on businesses?
Identifier les concepts et la terminologie |
Le plan de concepts permet ensuite de réfléchir sur les idées importantes à retenir pour la recherche. Pour chacun de vos concepts, trouvez des mots-clés, des synonymes ou des termes reliés. Des antonymes ou termes opposés peuvent aussi être utilisés (ex. santé OU maladie). Pensez également à la traduction de vos mots-clés.
Au besoin, consultez les dictionnaires, les encyclopédies et les manuels de la bibliothèque pour vous familiariser avec votre sujet et le vocabulaire associé.
Élaborer le plan de concepts |
À l'étape Définir son besoin d'information, vous avez formulé une question précisant votre besoin d'information. Ressortez les concepts importants et disposez-les dans un tableau puis, s'il y a lieu, ajoutez vos mots-clés.
Chaque concept occupe une colonne; les mots-clés, synonymes et termes reliés seront ajoutés dans les lignes de la colonne du concept auquel ils se rapportent.
Vous devriez avoir en moyenne 3 concepts, plus de 5 vous risquez de perdre de l'information pertinente.
Concept 1 | Concept 2 | Concept 3 |
---|---|---|
Synonyme | Synonyme | Synonyme |
Synonyme | Synonyme | Synonyme |
Terme relié | Terme relié | Terme relié |
Exemple |
Rappel de la question : Quel est l'impact du changement climatique sur les entreprises ?
changement climatique | entreprises |
---|---|
réchauffement climatique | compagnies |
réchauffement planétaire | corporations |
crise climatique |
Pensez à la traduction si vous souhaitez effectuer vos recherches dans plusieurs langues :
climate change | companies |
---|---|
global warming | enterprises |
global heating | corporations |
climate crisis | businesses |
Conseils pour le plan de concepts |
Évitez d'utiliser des mots tels que « effet », « cause », « conséquence », « impact », etc. dans vos concepts. Ce sont des termes vides de sens pour une recherche.
Faites une copie du plan pour l'adapter selon chaque banque de données ou moteur de recherche utilisé.
Gardez de la souplesse lors de vos recherches. La recherche est un processus itératif donc prenez la peine d'analyser vos résultats afin de constater s'ils répondent réellement à votre besoin d'information.
Si vous effectuez vos recherches dans une banque de données qui contient un thesaurus, prenez la peine de le consulter.
Vocabulaire contrôlé [...] de termes ayant entre eux des relations sémantiques et génériques, et qui s'applique à un domaine particulier de la connaissance. (Grand dictionnaire terminologique, 2004)
Donc, pour une idée donnée, un terme normalisé est utilisé, peu importe le vocabulaire utilisé par l'auteur.
Exemple tiré du thesaurus de Proquest :
Lexique du thesaurus :
Les mots-clés provenant du thesaurus se retrouvent dans le champ « Sujet » des métadonnées :
Quelques banques de données qui ont un thesaurus :
AND / ET |
Used to refine the search by combining ideas and concepts (keywords).
OR / OU |
Used to broaden searches by linking keywords associated with the same idea (synonyms, related terms, translated terms).
NOT / SAUF |
Used to exclude a keyword from search results
Boolean operators are often used in English (depending on the language of the database) and must be written in uppercase.
Used to combine ideas and concepts (keywords) by limiting the number of words between two keywords or ideas.
Bidirectional |
Unidirectional |
*Check the database search help section. Not all databases support proximity operators, and the way they are written may vary from one database to another.
Quotation marks "..." |
Used to search for an exact phrase or expression
Truncation * |
Used to find the root of a word and its various endings
Parentheses (...) |
Used to prioritize part of the query
Example |
Reminder of the question: What is the impact of climate change on businesses?
Concept 1 : climate change
((climate* OR environment*) PROX/3 (change* OR warming OR crisis))
Concept 2 : businesses
(business* OR compan* OR corporation*)
Concept 1 AND Concept 2
((climate* OR environment*) PROX/3 (change* OR warming OR crisis)) AND (business* OR compan* OR corporation*)
Limiting document types |
Databases often allow search results to be filtered by document type.
Scientific articles, professional papers, grey literature - how do you tell them apart? |
Scientific article :
Professional article :
Grey literature :
Theses & Dissertations |
Sources of theses & dissertations :
Once you have defined your information needs, you will have situated your search within a framework with certain limits. Databases generally allow you to filter results according to these limits. Here are a few examples:
Choosing different sources of information helps to diversify perspectives and ensure exhaustive, rigorous coverage of the subject. Your knowledge of the subject can also guide your choice of tools to begin your research.
Encyclopedias |
Specialized books |
Trade association websites |
Government agency websites |
Databases |
Keep a record of your research as you go along. Record the following in table form:
Your logbook will help you write the methodological part of your literature review, and allow you to adjust your queries more easily and without redundancy as you analyze the relevance of your results.
Is your information relevant? Does it meet your information needs as defined at the outset of your preparation?
5 criteria for evaluating your sources |
Bibliometrics as an evaluation tool |
Bibliometrics is a set of methods for the quantitative analysis of scientific activity, used in particular to measure the impact of the scientific output of a researcher, an institution, a research group or a journal.
Examples of impact measurements :
Tools available at HEC :